CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

24 January, 2011

..::: Saya yang Rindu :::..

kakak>>ilham>>thaqif~~~mne korg ni?
micik rindu kt korg ni taw....rindu sgt2...nape micik col angkat? Mak tok col pn xangkat gak...Ibu tak shat ke? Col la micik balik , kakak....(T_T)...

Ari 2 micik jalan2 kt cow rasta , micik tengok banyak baju santek2..Micik pegang2 , ngatkan nak blikan kakak , ilham ngn thaqif..Tp, sume dah takde kt kampung...Micik nampak gule2 , micik teringat kat korang...Micik rindu kakak peluk micik , pastu kakak cakap , 
' Kakak sayang Micik!Kakak nk ikut Micik belajo la...'...Pastu nanti Ilham lak mencelah , dok peluk micik gak...
' Ilham pun syg micik gak..', sambil tersengih manis . Rindunye..!!

Nape Micik rase mcm ade yang tak kena ? Kakak,Ilham ngan Thaqif jgn la pi jauh2...Nanti Micik nak tengok cite upin ipin ngan sape lg...

Kakak.............(T_T)

>>11.34pm<<

11.34 pm...tibe2 mak msj...mak ngadu sumting...Ak tau mak nga rsau..Bile mak rsau msti mak msj ak...Ak xtau nk wat cmne...Mak msti rsau psl wife and anak-anak angah...Mak , sabar ek....Org tak mampu wat pape...



adeh~~rase nk nangis (T_T)

..:::Aku takut cintaku melalaikan cintamu kepadaNYA::..



' Saya cintakan awak '..

Luah seorang lelaki kepada si dara . Sememangnya si dara itu bukanlah orang lain , malah teman sekuliahnya juga . Serasa sudah lama dia memendamkan perasaan itu . Namun , entah dari mana datangnya kali ini kekuatan untuk berterus terang . 

' Awk? Cintakan saya?', soal si dara , pelik . 

Selama ini , lelaki itu hanya berlagak biasa di depannya . Dia juga amat pasti lelaki seperti itu tidak akan jatuh cinta kepada perempuan sepertinya . Lelaki itu kuat pegangan agamanya , dia mencintai ibu bapa dan juga Tuhannya , menyayangi setiap sahabat yang berada di sisinya . Menurut si dara , mungkin hanya wanita yang sopan yang pantas berada di sisi lelaki itu , bukannya dia . Dia wanita biasa yang tiada keistimewaan sama sekali , apatah lagi ilmu agama yang goyah , yang seakan mahu terbang tatkala ditiup angin lalu . Dia juga bukanlah wanita yang sopan , walaupun bukan bermakna dia seorang yang liar . Cuma....entahlah,dia merasakan dirinya memang tidak layak untuk lelaki itu .

' Ya,sy cintakan awak'..jawab lelaki itu sekali lagi , dengan penuh keyakinan . 

' Maaf , saya tak dapat mencintai awak sekarang . Tidak adil bagi saya menyambut cinta awak tanpa perasaan sedikit pun dalam hati saya '..

Lelaki itu terdiam . Lantas tersenyum kepada si dara .

' Takpa, saya akan tetap tunggu awak sampai awak dimiliki oleh yang lainnya...' ucap lelaki tersebut lantas berlalu pergi . 

Si dara berjalan pulang sambil memikirkan perkara yang berlaku sebentar tadi . 

' Tidak , aku tak punya hati pada dia . Mana mungkin aku terima cintanya buat masa ni..'

Jam 3.00 pagi , di kamar si teruna...

' Ya ALLAH ,  berikanlah cinta-MU kepadaku , jadikanlah orang yang mencintai-MU mencintai aku , dan jadikanlah aku mencintai segala sesuatu yang membawa kepada kecintaan-MU...'
' Aku sangat mencintainya , Ya ALLAH..maaafkan hambaMu yang hina ini kerna membiarkan hatiku mencintainya . Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui..Seandainya dialah pelengkap rusuk kiriku,bukakanlah hatinya untuk menerima diriku seadanya , biarkanlah aku tawan hatinya agar dapat ku membimbingnya ke jalan yang Engkau redhai , Ya ALLAH...'

Lelaki itu menitiskan air mata kerana memikirkan kebodohan diri yang tidak mampu menahan dan melawan sekeping hati terhadap seorang wanita yang bukan mahramnya .

Di kamar si dara...

Seperti biasa masa yang ada di habiskan untuk melayari laman sosial , facebook ..

' Mohamad Izham...Em..mana dia punya fb ek..'

' Ha...ni dia...'

Si dara membaca semua post yang ada . Semuanya berkaitan agama..Ada juga diselitkan tentang cinta..

'Emm...Sory , hati saya masih belum terbuka untuk awak..' , getusnya di dalam hati...

Hari demi hari , minggu berganti minggu , bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun...
Izham dan si dara berkawan rapat seperti biasa . Namun , lama kelamaan si dara merasakan sesuatu di dalam hatinya . Entah bagaimana rasa itu mahu diungkapkan dengan kata-kata . Dia sendiri tak pasti . Tapi , apa yang dia tahu sejak dia berkawan dengan Izham dia mula mendekatkan diri dengan agama . Izham banyak membimbingnya tentang agama . Dia senang tentang itu . Dia sedar sesuatu telah timbul dalam hatinya tanpa sedar . 

Suatu hari , si dara bertanya kepada lelaki itu ,

' Awak , boleh saya tanya sesuatu ?'

' InsyaALLAH , tanyalah . Apa dia ?'

' Awak masih sayangkan saya?'

Lelaki itu tersenyum . 

' Ya, saya masih sayangkan awak '

' Kenapa awak sayangkan saya?'

' Kalau sayang itu bersebab , saya mungkin membenci awak jika sebab itu dah takda '

Si dara tersenyum senang . Lelaki itu menyayanginya seiklas hati , menerima kekurangan dan kelebihannya seadanya .

' Awak cintakan saya?'

Si dara terdiam . Entah apa yang mahu dijawabnya . Sungguh!Lidahnya kelu untuk menuturkan kata-kata . 
' Takpa kalau awak takda perasaan yang sama macam yang saya rasa . Saya redha dan ikhlas cintakan awak , tanpa harap balasan dari awk ' , balas lelaki itu lagi sambil tersenyum .

' Bukan macam 2 maksud saya . Sungguh , demi ALLAH ketika pertama kali awak malafazkan awak cintakan saya , dalam hati saya langsung takda perasaan yang sama . Tapi , saya tak tahu apa yang dah buka pintu hati saya untuk turut mencintai awak . Secara jujurnya , saya takut untuk mencintai awak...'

' Takut ? Maksud awak ? ' , soal lelaki itu, pelik .

' Saya takut cinta saya kepada awak melebihi cinta saya kepada ibu bapa dan Tuhan saya ..Saya takut cinta saya kepada awak melalaikan cinta awak kepada agama ...Saya takut cinta awak kepada saya melebihi cinta awak kepada kedua ibu bapa .. Saya takut cinta saya bukan membina tapi membinasa...Saya cuma mahu cinta yang halal , halal di mata dunia dan akhirat..Bukan halal di mata dunia semata-mata ..'

Lelaki itu kemudian terdiam dan menunduk . Air matanya seakan mahu gugur . Benar kata wanita ini , kerana cintanya kepada wanita itu , dia kurang merasakan cinta kepada ALLAH kerana terlalu asyik mengejar wanita itu .. Ya ALLAH....!Ampunkan aku..!

' Saya faham .. Terima kasih..' . Lelaki itu berlalu pergi meninggalkan wanita itu dengan 1001 persoalan . Wanita itu pula menyangka lelaki itu berkecil hati dengan penjelasannya . 

Sejak kejadian itu , mereka tidak lagi berteman . Sampailah mereka tamat pengajian di universiti yang banyak meninggalkan sejarah itu . 

5 tahun berlalu...

' Mak , asal dia baik untuk mak , baiklah untuk Sakinah juga . Kina terima siapa pun pilihan mak . Kina redha ..' , jawab si dara , ringkas setelah menerima panggilan telefon dari ibunya tentang rombongan meminangnya . Sakinah meletakkan gagang telefon . 

Dia merenung ke luar jendela . Hatinya benar-benar merindukan Izham , entah ke mana hilangnya . 

' Izham , saya dah pun dipinang orang . Sudah sampai masanya awak melupaka rasa sayang awak pada saya..' , luahnya dengan titisan air mata . 

Persiapan perkahwinan diadakan oleh ahli keluarganya . Sakinah hanya perlu pulang ketika malam berinai saja memandangkan dia tidak dapat cuti awal . Kad kahwinnya juga langsung tidak sempat dilihat . Segalanya diuruskan oleh keluarga dia dan si lelaki .

Sampailah pada malam berinai...

' Sakinah...' , panggil ibunya . 

' Ya , bu? ' , senyuman manis dilemparkan kepada ibunya walaupun tatkala itu hatinya gundah gulana kerana tidak pasti dengan keputusannya ini .

' Kina tak nak tahu siapa bakal suami Kina ? '

' Bu,Kina redha siapa pun jodoh Kina . Sesungguhnya apa yang dah ditetapkan oleh Allah itulah yang terbaik untuk kita . Kina redha , bu..' , ucapnya seikhlas hati . Izham , doakan saya bahagia...

Para tetamu memenuhi ruang tamu rumah itu . Sakinah hanya menundukkan wajah dan cuba mempamerkan senyuman semanis mungkin . Bakal suaminya masih belum tiba . Hatinya menanti dengan penuh debaran sambil berdoa agar dia redha dengan suami pilihan keluarganya itu . 

' Pengantin lelaki dah sampai!,' jerit seseorang dari bawah . Jantung Sakinah berdebar dengan maha hebat . Pandangannya tetap ditundukkan . 

' Baiklah , boleh kita mulakan sekarang ?' , soal Tok kadi . Semuanya mengangguk .

Pengantin lelaki menghulurkan tangan untuk berjabat dengan Tok Kadi .

' Aku nikahkah dikau , Mohamad Izham Bin Abdul Rahman.....'

Sepantas kilat Sakinah mendongakkan kepalanya mencari wajah bakal suaminya itu . Sah!Lelaki itu!Dia bersujud syukur di situ . Patutlah setelah dia bersolat istiharah selama beberapa lama tetap bayangan lelaki itu yang muncul . Sangkanya , mimpi itu hanya berkait dengan perasaannya saja . Tetapi sebenarnya memang itulah jodoh yang ditakdirkan Allah untuknya . 

Ketika upacara membatalkan air sembahyang , Sakinah mencapai huluran tangan suaminya itu dengan penuh rasa kasih . Air matanya menitis kesyukuran . 

' Cinta kita sudah halal di mata dunia dan akhirat...'

Sakinah merelakan dahinya dikucup penuh kasih oleh suami impiannya itu .


'Ya Allah , tidak ku damba yang menawan , 
tidak ku damba yang hartawan , 
bukan jua kerna kedudukan,
cuma ku damba insan yang sepadan'



23 January, 2011

..:::Andai Syurga Dan Neraka Itu Tidak Ada:::..


Andai saja syurga dan neraka itu tidak ada..
Pasti ramai yang mempertikaikan..
Mana adilnya agama?
Yang jahat tidak dihukum , yang baik tidak diberi ganjaran?
Andai syurga dan neraka itu tidak ada...
Pasti saja manusia itu leka..
Yang jahat terus bermaharajalela , yang baik terus dihina dan tersiksa...
Andai saja syurga dan neraka itu tidak ada...
Pasti manusia sering sengketa..
Kerna tiada yang takut balasan 'di sana'..
Tiada yang bimbang azabnya neraka...
Tiada yang mengejar nikmatnya syurga..
Andai saja syurga dan neraka itu tidak ada...
Pasti kewujudan ALLAH juga menjadi persoalannya..
Sedangkan DIA-lah pemilik dan pencipta tiap harta di bumi dan di atas sana..
Andai syurga dan neraka itu tidak ada...
Bagaimana nasib kita di padang mashyar kelak?
Kemanakah hala tujuan kita...
Apakah gunanya pelaburan kita di dunia?
Andai syurga dan neraka itu tidak ada..
Amankah hidup kita?

..::::ALHAMDULILLAH::...


hmm...alhamdulillah...arini da rse chat ckit..cume seseme n batuk jek yg xbaik2 lg..agk mganggu khdupan sharian ak terutamenye utk menyiapkan projek yg bakal tibe bulan 2 nih...AND..!Repot praktikum yg xsettle2 lg...huu~~bla mau siap???achummmm...!alamak,tebersin lak..hehe...cory2~~Di ksempatan ni sy nk ngucapkan tengs bbyak pd yg tlah mnjge sy scre sngje / tidak smsa ketidaksehatan sy ni~~sob3~~terharunye...hehe...lg bpe ary ek nk blik....lg....lg...4 ary!!!4 ary???siyes??weeeeeee~~~syukew2!!!




21 January, 2011

...::Sihat sebelum Sakit:::...


huuu~~ni la obat yg bervalue RM20.30 ( xtermasuk strepsils )~~dpt ubt free kn best..ni x, 

nk gak ubat yg brbayau...hape la FARAH WAHIDA nih...Bile nk baik ni...xlena tido malamku...

(T_T)...sOk kne dtg blik SRM kmas2 pe yg ptut...Tp...mcm xnk p jek...report praktikel pn

xciap lgik..acene nih...???
 
huaaaaaaaaaaaaa~~~

ok la , tyme 2 mkn obat~~~weeeeeeee~~

..:::Kisah Si Pendekar Mustar:::..

'Pasang kuda2..Begini caranya..hiargh..!Ha...begini bukan begitu..'

Hahaha..itu dialog citer P.Ramlee daa..Tp bkn 2 yg ak nk cer nih..!Ade lg mnrik n mncuit hati serta sanubari ak n yang brada d tempat kejadian..agagaga..

Cite die cengginih~~As usual , petang Khamis ak n the geng ( yan yg mrangkap partner ak n tira mragkap partner ak gak kengkadang ) . Ok , so latihan bermula spt biase~~

( suara abg arif )....' Jatuh buah keputusan terlak,hieuwww...!!
* hieuwww 2 maksudnye 1..haha..plik jek

so , ak ngn yan pn melakukan aksi yang trbaek ( konon2 la kan...)...Ak mmtong Yan sebaik mungkin nmun tak jgak terbaik2..haha..

( again,suara abg arif )...'Ok,sekarang potong buah keputusan terlak . Yang buat buah akan memotong . Sedia,hieuwww..!!

Dengan lincahnye Yan memotong seranganku~~Di saat kaki kanan ku diangkat untuk dikepit di pinggangnya,tiba2...

'Praaaaaappppppppppppppp...!'

Ak dan Yan dah toleh muke masing2..

' Yan , seluo ak koyak ke??'
' Ak rase la..!'
'Yan........', smbil ketawe tanpe henti semase latihan . Sambil2 tu aku trdagar gak dak2 tanye tmsuk dak laki , ' Eh,seluaq spa koyak 2 ?'..Owh tidak.......!!!

Fortunately...!!Seluo ak koyak bhgian dalam jek..ahahhaha...Semalam kenangan yg xdpt ak lupekan sesangat!
adoi~~mcm2 la..hahahha...

Dan2 ak teringat citer P.Ramlee tuh...
' Aik , seluar Abg Ramlee pun koyak juge ? Meh Ros tolong jahitkan '

20 January, 2011


..::::::Insyaallah...ALLAH will show you the way::::::..

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah 
Insya Allah you’ll find your way
Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by yourside
Insyaallah
Insyaallah your find your way
Insyaallah
Insyaallah your find your way
Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way
Insyaallah
Insya Allah we’ll find the way
..........
everytyme dgar lagu ni , mesti ak rase sumting...rase insaf sgt2...rase dah banyaknye dose yang ak lakukan selama 22 tahun yang ALLAH pinjamkan pada ak...Tp DIA xpernah sikit pun lupakan ak dan yang lainnya...Terasa diri ni terlalu jauh dari rahmat-NYA...Terasa diri ini seakan jauh menghadap jalan ke syurga...Malah bahang neraka pula seakan terasa...Ak selalu memikirkan dunia semata-mata , lupa langsung perihal akhirat...Byk lagi perkara yg ak jahil..Byk lagi amal yg blum ak buat...Budi dan jasa mak babah yang menggunung pun blum tentu ak tertanggung...Ampunkan aku YA ALLAH , seandainya aku sering lupa kepadaMU,lupe pada suruhanMU...Berikan aku kekuatan menghadapi segala dugaan yang kau datangkan padaku...Kerana aku sentiasa yakin pada janjiMU, setiap yang  terjadi pasti ada hikmah yang tersembunyi...KAU lah yang MAHA MENGETAHUI segala-galanya...KAU lah yang MAHA BERKUASA...Amin ya robbal alamin...

Mengapa selalu aku yang mengalah...??

Ok,fine...ak faham dalam hidup kite ni mmg xlepas dari orang yang tak puas ati ngn kite..Ak terime..!Biar ak yg mgalah..Ak yg akan p...Puas aty ke?
Ak p bukan beerti ak yg slah tp ak lg ske lau ak yg mngalah..Ak kan mmg pengalah..
AND...i've made my decision..I need to drop it n leave it..!Even i luv 'it' the most...I leave it doesn't mean i'm not luv it..Hope others can understand even it takes a long tyme..

Klau nak,amek...silekan..Sy xmau n xske amek HAK org len..AND klau prlu biar sy p..

18 January, 2011

~ C.I.N.T.A ~


Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cita kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…

meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..

kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan...

Cinta datang lagi mengetuk pintu hati yang berkunci...
Cintaku itu acapkali datang dan pergi semahunya..
Hinggakan aku jadi kaku tatkala ianya kembali menyapa...
Dalam kesamaran cahaya ku cuba mencari adakah cinta yang kau hulur itu suci..
Namun kegagalan demi kegagalan terpaksa aku hadapi
Kerna cinta yang kau beri tidak ku pasti adakah perlu untuk terus ku nanti...


Hmm...mood : demam...dlm demam2 sempat lg brmadah plak..adeh~~pg2 lg ak da dkjutkan ngn msj dr someone..bkn tkejut ape, lme dh die xmsj..bz keje kot..msj pny msj then tbe2 die tnye ,
' Lau ak msuk minang ko,ko trime x..'

Soalan yg same ntah utk kli ke brape die tnye..N yg pastinye ak xkn jwb..Sbb..Klau aku jawab dah dkire btunang ngn dia lak..Owh tidak...Pas 2 die nk bwk p jmpe mak die lak cti rye cine ni...Ak ckp xjnji,sbb ak pn blik jap jek..Lagipun , ak lom ready ok..Ak mintak die bg mase kt ak smpai ak grad n dpt keje..Then die kte ,
'Haha...suke aty ko la..Jgn smpai da tlmbt t dah la..'

Huh..siyesly Im confuse!Kalau ak p jmpe mak die maknenye ak bg harapan la kat dia..AND!yg pling aku xley trime , ak akan hmpekan perasaan n hrapan babah...Klau dah dtkdirkan aku hilang cinta sbb sygkan orang tua , aku redha...Aku terima sumenye...Mak n babah lagi penting dalam hidup aku..

17 January, 2011

Mak.......Tolong.................

Wuaaaaaa.....sakit tekak!nk mkn pn sakit....acene nih....huuu~~Lau kat uma mesti mak msakkan bubur...adeh...tecikcenye lace.........arini kne jge kaunter kt DK..adeh~~Kne bayau wet p xpdc gak nih..kopak2...mane la elaun x msuk2 lg nih...haish...

16 January, 2011

Tired...But full of Fun!!

Adeh~~Letihnyer...sakit segala sendi2..tp pape pn mmg best..sronok dpt p U org len..hehe..Yg pling best dpt jumpe bestfren aku kt UIA!weeee~~~

Sakit tekak la plak...esok dah start tutor Dr.Syarif...Jgn la beliau gak yg ajo tutor..mintak simpang!hampeh aku xpham satu pun lau die yg ajo gak..haha

Bile nak blik kg...????Huh...sabaq2 ( bak kate org utare )...lg 2 weeks je nk balik..pas 2 balik la!Tp...4 aribulan aku dah balik penang la....cOz besOknye nak p join xpdc daki gunung la plak ( gatai2 nk join plak minah ni )..Hahaha...Bile lagi aku nk panjat gunung lau x skrg...adeh...

Arini gak aku trime brite membe best aku , Noor Zuliana aka Intan yang ayah die meninggal pagi tadi..Inalillah..DARI DIA KITA DATANG KEPADA DIA KITA KEMBALI...tabah ye intan...ALLAH lebih sygkan dia..Siapalah kita nak menolak takdir yang datang dan sememangnya ditentukan untuk kita..Aku dapat brite ni pn dari membe best yg kedua lak , Syed name dberi..Mybe die jek yang Intan smpat inform coz aku tanye Ayai n Mas diorg sendiri pn xtau...



Emm...Tiap yang bermula tentu ada pengakhirannya..Samalah mcm kite,MANUSIA..orang yg pling kite xsggup skali nk ilang adalah MAK N AYAH..Xtau la lau de org yg anggap ilang BOYFREN / GURLFREN 2 lbey myakitkan..Bile kite dah ilang mereka , ibaratnye mcm kite ilang barang yg sgt2 kte syg n xkn jmpe lg brg yg serupa mcm 2...Msti kite sume tau cmne rsenye..And aku pn plik nape ade sglintir anak-anak snggup sepak terajang , maki hamun , antar mak ayah diorg kat umah orang tua2...Ok,fine..Katelah diorg jawab dulu mse diorg kcik2 mak ayah diorg xjge diorg elok2..So they not deserved nak dapatkan pnjgaan yang baik dr anak-anak..TAPI...!!korg lupe ke??sape yg bawak korg datang ke dunia ni?Sape yang jdikkan korang berjaye cm skrg ni?Sape yang jge korang tyme sakit?Sape yang slalu sikatkan rambut korg mase korang hingus pn meleleh lagi?Bile mak ayah dah tua , sorang pn xsggup nk suap diorg makan..Sorg pn xsggup nk tukar lampin diorang..Xde sorg pn nak sisirkan rambut diorg yang kusut masai , xdmandikan..wajar ke??

Kita sedekahkan al-fatihah pd ayah Intan , semoge rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman serta diampunkan segala dosa-dosanya..Amin..AL-FATIHAH..

13 January, 2011

SOLAT AKHIR WAKTU

Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan sembahyang kita yea ....
Jika berpuasa Amalan kita direct terus padaNya
Tapi Jika bersembahyang Ada posmen pula Untuk hantar amalan kita padaNya
Kisahnya ?..
Setiap kita ada malaikat
Malaikat yang hantar amalan sembahyang kita Pada Ilahi
Untuk sampaikan amalan kita
Ia melalui tol-tol di setiap lapisan langit
Dimana setiap penjaga tol,
Kroni malaikat juga
Jika sembahyang di awal waktu
Tolnya "free"
Sekatan tol tiada
Tiada "jem"
Malaikat terus sampaikan amalan pada Tuhan Untuk dinilaikan
Tapi
Jika sembahyang di akhir waktu
Tol free juga
Tapi sekatannya
MasyaAllah?.
Di langit pertama,
Penjaga tol marahkan posmen kita
Kenapa lewat poskan amalan kita
Merayu-rayu posmen malaikat kita
Minta diberi laluan
Tetapi? penjaga langit pertama
Tidak heran
Dicampakkan amalan lewat sembahyang tadi ke bumi
Maka..
Jatuh berderai?
Dikutip semula oleh Malaikat posmen kita
Satu persatu dikutip
Sambil terus merayu untuk ke lapisan langit ke-dua
Dilangit kedua,
Samalah juga,
Bebelan malaikat kerana lewat hantar amalan
Merayu lagi kawan kita
Tak dipedulinya
Lalu dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi
Jatuh berderai lagi..
Dikutip satu persatu amalan kita
Dirayu lagi untuk diserahkan amalan kita pada Tuhan
Dilangit ketiga,
La?. Kena basuh lagi malaikat posmen kita
Kenapa lewat hantar amalan tersebut
Tiada kompromi
Terus dibaling amalan kita
Jatuh berderai amalan kita
Tak ade nilai?.
Dan tiada lagi dikutip dan dirayu lagi

Maka..
Tak sampailah amalan kita kepada Allah
Seolah-ol ah kita tak sembahyang juga
Maka?
Bersedialah kita menerima pembalasannya
Tak di dunia di akhirat pula
Hilang duit, Hati risau, Tender ditolak,
Ujian bertimpa-timpa
Ish?.
Tak berbaloikan kita buat amal
Tapi tak sampai
Dahlah tu
Tak de nilai
Kena azab lagi nanti

Ya Allah !!! Ampunkan kami ! Kerana lalai !
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang
Jadikan hati kami Suka sembahyang di awal waktu
Gawatkan hati kami selagi kami tak segerakan
Biarlah kami gawat di dunia
Agar kami tidak gawat lagi Di hari akhirat kelak.
Amin..

copy from Facebook Fairus Fahmie

 La Tahzan

Dalam hidup kita ni memang tak lepas dari masalah , dugaan n cabaran yang memang sengaja ALLAH datangkan pada kita untuk melihat sejauhmana kapasiti kita untuk bersabar dan menerima ujian tersebut ..Sesetengah orang hadapi masalah dengan cara melepaskan tensennye 2 pada orang lain . Tapi ada gak orang yang menghadapainya dengan ketenangan . Kalau kita berpegang pada prinsip ' Percaya pada Qada' dan Qadar' , InsyaALLAH...kita boleh hadapi semua masalah yang datang dengan senyuman sebab bile kite percaya pada ketentuan-NYA barulah menunjukkan kita beriman kepadaNYA . ALLAH kan lebih mengetahui segala-galanya yang terjadi di langit dan bumi . Bila kita di datangkan dengan ujian , percayalah pada hati bahawa ALLAH yakin kita mampu mengatasinya . Bile aku ade masalah , aku selalu kuatkan hati ngan berkata , ' Aku pasti segala yang berlaku ada hikmah ' walaupun aku tak pasti apakah hikmahnya . 

Ingat lagi tak lagu 'INGAT 5 PERKARA SEBELUM 5 PERKARA'?
  1. Sihat sebelum Sakit
  2. Muda sebelum Tua
  3. Kaya sebelum Miskin
  4. Lapang sebelum Sempit
  5. Hidup sebelum Mati
Emm...kadang-kadang bile ingat2 balik kite ni memang tak pernah nak bersyukur ngan apa yang ALLAH dah berikan pada kite selama kite hidup kat dunia ni . Macam 5 perkara kat atas 2..Cube kite ingat2 balik...Bila kita sihat , kita tak gunakan masa yang ada untuk beramal ibadah ( sama la ngn si penulis ni..) . Lebih banyak digunakan masa yang sihat tu untuk mengejar duniawi semata-mata . Lupe ke kite dunia ni tempat pelaburan untuk ke akhirat nanti ? But then , bile sakit barulah kite nak kenang mase2 sihat . Masa sakit , kite merungut dan mengeluh dengan sakit yang datang tanpa berfikir ALLAH mendatangkan sakit itu atas dasar apa? Muda sebelum Tua...Cakap pasal muda , sekarang ni banyak sangat gejala2 sosial yang melanda anak-anak muda . Budak2 sekolah pun dah pndai nk gaduh la , hisap rokok , melawan cikgu n so on.. Klau mcm ni gayanya , siapa yang nak memimpin dunia?Mase muda ni la kite patut gunekan ke arah yang baik2..( untuk diri ni gak..) Sbb muda kite cume skali jek...Ha....org muda slalu slah guna konsep ni..Diorang anggap bile mude cume skali , tyme ni la patut enjoy.. Bila dah tua , kubur pn da mula panggil baru la nak ingat akhirat..2 pun kalau ALLAH bagi peluang untuk ingat . Kalau tak?

Hmm....sampai sini dulu la coretanku wat arini kerana kesakitan perut dah melanda...Ni la orang kate SIHAT SEBELUM SAKIT . Tyme sihat tak nak lak aku tulis ek??Hehehe...

Tyme 2 eat..!!

Tepat jam 1.06am ak bersme rumateku mghentam meggi akbat terlalu lapau...even td da blsah spegethi buatan ayu n the geng!
hahahaha...siyes,lapau nih...adeh...nk tdoq pn xley lak...sok clas kol 11 weh..!!tpat jam 12.00am esok gak ak brgrak p kl..weee~~~syukew...!!ak ske jalan2 sbb wet cpt abis**hahahha..

emm...sbnaqnya bkn elok mkn meggi nih..sorg membe ak ni slalu dok pesan , ' Jangan makan megi,Ida...'haha...ak rse bkn someone 2 jek yg ckp , some mad , something , somewer pn ckp gak..agaggaa...
tp nk wat cene , nk jmat kne la mkn megi~~huuu.....sdeynye....

okek..!jom makan..!!
Bismillahirahmanirrahim....

Describe Frenz Wif Numbers..!!



Hahaha...ak sgt suke permainan ni..Ni ley gak dktegorikan sbgai salah satu permainan psikology sbb kita berpeluang mendescribe orang lain without pengetahuan org trsebut...hehe..Ok2,dun't waste tyme!Let's describe org-org terpenting dalam idupku..!!

1302 - tis person adlh org yang pling ak syg dlm dunie ni..even ak xtnjuk scre generalnye la..hehe..beliau seorang wnita yang agak tabah dlm idop wlpn mcm2 dugaan yg dhadpi terutamenye kat anak-anak beliau . Beliau bekerja tak kira penat ke ape ke...janji wet yg dia dpt dlm tangan die 2 halal , hasil titik peluh beliau . Beliau amat2 mmhami diri saya and sentiase pnuhi kmhuan sy..Juz sy jek yg slalu susahkan beliau...mintak 2 mintak ni..hehe...saya bersyukur sgt2 kerana beliau dah datangkan sya kat dunia ni..Maceh sgt2!!

1606 - person yg sme level ngn 1302 dlm kdudukan aty sy..cewwaaahhhh...op kos la!without him sy pn xde kt dunie ni..Beliau seorang yang penyayang tapi tak pernah tunjukkan rse sygnye 2..besela,laki kan..Pd sy beliau merupekan lelaki terhebat yg pernah sy ade dlm dunia ni..Sbb ape..??Haa...sbb beliau amat mahir dalam semua segi iaitu dr segi pertukangan smpailah seni masak-memasak..tiap kali sy blik kg mst beliau masakkan utk sy..(cm trbalik jek..hehe..) Maceh sgt2!!

0310,1710,2804,1912,0605 - korunk mmg best!wlpn kdg2 korunk ni susa nk d hndle~~hehe..acelly ak bsyukur ade korg sbb lau korg xde make xlgkapla khdupan berkeluarga..hehe...Tp pape pn ak hrap anythink happen kat salah sorg jgn la smpai kte buang sedare..air dcincang xkn putuih kn?xpe,Allah sntiase brsme org2 yg sbar...so,kte kne sbar la byk2 ek...0310 , beliau ni cm xamek kesah sgt psl hal yg brlku antre mreka2 nih..tp ak tau beliau sgt syg mreka2..1710 , khidupan beliau amat2 sadis utk dcritekan..ak sgt syg beliau n ak hrap sgt die brubah n tabah ngan ape yg jdik...2804 , ko mmg the best !ak ske cte pape ngn ko even now ko da kwin n ade ank pn..ehehe..1912 , agak degil n suke mlwan,tp kgkdg die lg baik dr ak (prsn jap..)..hehe..0605 , dak ni kcik lgik tp otak besau!pndai jek petah ckp org...huh...meh jotos pale jap!haha

1903 - emm...bile brbicare psl beliau ak snri pn xtau nk ckp pe..ak knal beliau mse pgram alumni PJKN daerah Muar..Dia la dok kidnap no fon ak kat mmbe ak..pas dok kcau2 ak..Ak pn yg pd ktike itu bru lpas putuih chenta la knon accept jela..Ak pn xtau la plak umo die ni mse 24 taon!wow..!haha..mule2 knal , die ok jek..xde pape yg mnakutkan pn . Tp ble lame2 knal,adoii.....cmne ley ske kat die??Toing3...ape la..mse 2 die de awex pn..tp la ni da putuih dah..n ktorg pn bkwn blik..BUT!die suke dtg n p dlm idop ak sesuke suki aty die~~menci2...!!you giv me hope,but then u leave me alone..*sigh..tp xpe!kini die xlg brade no 1 dlm aty ak lg..malah xde spe2 lg yg mampu bertakhta d aty kcik ku ini~~ecehhh....ok,stop it...

2002 - yg ni rumate ak dr sem lpas..ak ske die sbb die jrg mrah2 mggile oyt oyt xde sbb..die ni sbau jek oghangnye..lau de mende die lg ske simpan dlm peti aty die dr gtau kt org len..die yg ajo aye wat blog nih!agaggaga..syuke2!!psl wet n evryting mmg die xkire sme skali..tp,ak sian kt die..die ske kat tetttt.....nih tp c tetttt....nih lak da de awek...yg ak gram ble c tetttt.... 2 de mslh ngn awek die,die crk gak c 2002 neh..hape pny 'notice board' daa...xpe2,kte snsib...kte ibrat sistem 'touch n go'. Gune bile perlu~~hoho...

Adeh....ponat la pulok...len kali kte smbung ek!
tata....

12 January, 2011

Memilih atau Harus Memilih...??


Emm...acelly dlm hidup kite ni xlepas dari situasi memilih..kan?
Ok2,kite amek contoh paling simple...Nk bli handfon pn kte kne plih gak kn?Sbb ape..??Sbb...lau bleh kte nk gne lme handfon 2..kn3??
SoOoO...same la ngn konsep pasangan hidup ni..Ramai yang tanya ,'Awat hg xdak boypren lg?Umoq da bpa dh ni ...( bajet la cm ak oghang utara..haha )..Ada gak yang kte, ' Hg ni dok milih sgt...'..
Salah ke klau kte memilih ?
Persoalannya skrg ni kte xmau la dok kalut2 tgkp jek sape2 yg kte knal jdikkn couple kte pas 2 tup3....Putuih plak..Bis 2 apa motif 'bercinta' 2 klau juz nk putuih2 ja,kn? Memang la , org kata apa...adat la kn , da kwin pn dok cerai gak..Inikan pulak yg xde pape ikatan..huhu..
Senang cer macam ni la...Klau rse diri 2  dh kuat nk mghdapi dugaan dan adat resam org bercinta , GO ON...But..!!Lau rse diri xckup kuat utk melawan godaan syaitan , lbey baik pndamkan smpai la tibe mase yg ALLAH SWT dh tetap dan tentukan utk kite..Tak salah couple ni lau ikut landasan yang betul..Islam itu mudah tetapi bukan bermakna ianya boleh dipermudah2kan..

Saya pasti org akan stuju kalau saya kte 'CINTA' punca masalah sosial cam buang baby , sumbang mahram and so on...Sbb,dr 'CINTA' yang tidak dibendung tu lah yang menyebabkan seseorang sanggup menyerahkan jiwa,raga,bakul dan sebagainya . Yang paling kesian , kat baby yang jdik mangsa ..Yang mati kena buang , dok kena baham ngn anjing 2 satu hal..La ni ada ura-ura mgatakan anak-anak luar nikah akan diletakkan pada pangkal namanya dengan 'AL-...' Sah2 la org dpt detect sapa anak luar nikah ke ape..Tgk..!!Yang wat orang lain , orang lain yang dapat busuknya..!


Renungkanlah...